Het heilige geweld ironie bij Jeroen Mettes

Wednesday, November 13th, 2013

by: Martijn Knol

Het paradijs bestaat zolang ernaar gezocht wordt. Jeroen Mettes, N30 Was Jeroen Mettes een rapper geweest, zo schreef hij op zijn blog, dan had hij zich de artiestennaam Poor Yorick aangemeten. Een verwijzing naar Poor Yorick Entertainment, de onafhankelijke filmproductiemaatschappij in David Foster Wallaces Infinite Jest (1996), een verwijzing die doorverwijst naar Shakespeares Hamlet (1599) […]

read more

0 comments

Tags: , ,

The Poetry of the Formless – Preface

Friday, October 4th, 2013

by: Jeroen Mettes

CREATION Poesie kann nur durch Poesie kritisiert werden. Friedrich Schlegel   It is the apparent fate of the critic to live in a time of restoration. Poetry always already reaches him in ruins – ruins that are nevertheless prejudged and predetermined as some X, some cultural variable, to be further judged, determined and ‘explained’. Restoration […]

read more

0 comments

Tags: , ,

Voorbij de neokritiek

Monday, September 23rd, 2013

by: Geert Buelens

Nawoord bij het Nagelaten werk– N30+ & Weerstandsbeleid (uitgeverij Wereldbibliotheek, 2011) van Jeroen Mettes, pp. 359-364.   In 1997 – het internet bestond al, early adopters communiceerden reeds via nieuwsgroepen, maar de explosie aan allerindivueelste expressies zoals die later vorm zou krijgen op blogs en internetfora liet zich enkel vermoeden – publiceerde de socioloog Rudi Laermans […]

read more

0 comments

Tags: ,

Nagelaten werk

Saturday, September 21st, 2013

by: redactie

In 1998 begon Jeroen Mettes een blog die hij Poëzienotities noemde. Daar introduceerde hij zijn ‘Dichtersalfabet’: hij besprak in alfabetische volgorde de Nederlandstalige dichtbundels die beschikbaar waren op de poëzieplanken van boekhandel Verwijs te Den Haag. Al snel werd de blog hét referentiepunt voor poëzielezers en -critici. Eindelijk een nieuw geluid. Mettes’ Nagelaten werk verscheen postuum bij uitgeverij Wereldbibliotheek en werd op 7 […]

read more

0 comments

Tags: none

Seculier verlangen

Saturday, September 21st, 2013

by: Henk van der Waal

Jeroen Mettes zadelt ons, mij in het bijzonder, met een ingewikkeld begrip op. Hij laat het tussen neus en lippen door vallen in de tweede band van zijn omvangrijke postume werk, koppelt het nog even aan de romantiek, maar dat is dan dat. Hoe hij het begrip verder vorm wilde geven, is vooralsnog onduidelijk en […]

read more

0 comments

Tags: , , ,

Verwondering

Tuesday, October 22nd, 2013

by: Marc Kregting

In Mag ik Orpheus zijn? stelt Esther Jansma zichzelf en haar generatie als onafhankelijk voor. Los van groepen of stromingen hebben ze hooguit een internationale blik gemeen. Tegelijk weet Jansma: ‘Ik heb grote moeite met charmant gedoe, inclusief het “kijk mij nou” van precieuze, zwaar opgemaakte, volstrekt talige gedichten. Wiebelhakjesgedoe, elegante handen, een sigaretje in een houder. […]

read more

0 comments

Tags: , ,

Abstract: The Poetry of the Formless

Thursday, October 3rd, 2013

by: Jeroen Mettes

This is the abstract of Jeroen Mettes’ uncompleted PhD —   “Modern Western poetry is historically defined by its break with traditional forms. The caesura that separates poetic tradition from poetic modernity, however, is not simply a matter of one poetics being replaced by another poetics, i.e., a new set of forms; a full crise […]

read more

0 comments

Tags: ,

Politieke poëzie – Poëtica bij N30

Sunday, September 22nd, 2013

by: Jeroen Mettes

  L’égalité veut d’autres lois. Eugène Pottier   Het moderne gedicht heeft geen vorm maar consistentie (die gevoeld wordt), geen inhoud maar een probleem (dat uitgewerkt wordt). Consistentie + probleem = compositie. Het probleem van de moderne poëzie is het kapitalisme. Het kapitalisme – waar geen beeld van is: de niet te representeren Idee van […]

read more

0 comments

Tags: , ,

Wie troost Jeroen Mettes?

Saturday, September 21st, 2013

by: Krijn Peter Hesselink

Ik kan er niet omheen. Als we Jeroen Mettes mogen geloven, dan ben ik een kleinkunstdichter. In Weerstandsbeleid schrijft hij: ‘de dichter zelf is door kleinkunstenaars van het podium verdreven.’ (147) Ik heb me niet van het podium laten verdrijven. Ik ben geen dichter. Ik ben een kleinkunstenaar. Mettes introduceert de term kleinkunstpoëzie in reactie […]

read more

0 comments

Tags: , , , ,

Naïeve kritiek

Saturday, September 21st, 2013

by: Matthijs de Ridder

Jeroen Mettes nam zich in 2005 voor om elke week een dichtbundel te kopen, naar het restaurant van de HEMA in Den Haag te gaan, een grote beker cola light te bestellen en in die weinig verheffende omstandigheden de bundel in kwestie te lezen. Naar eigen zeggen had hij de Nederlandstalige poëzie jarenlang verwaarloosd; hij […]

read more

0 comments

Tags: , ,