Saturday, November 23rd, 2013
Liet in Perdu het werk van Mettes met ander werk praten. Back to black. Een slordige montage van gave beelden. Beelden die voor mij levendig praten met het werk van Mettes. Politieke poëzie, ja! In Mark Rothko lees ik net zo goed het tentenkamp van Occupy. Antony Gormley (is een mens niet sterker aanwezig in […]
0 comments
Wednesday, November 13th, 2013
Het paradijs bestaat zolang ernaar gezocht wordt. Jeroen Mettes, N30 Was Jeroen Mettes een rapper geweest, zo schreef hij op zijn blog, dan had hij zich de artiestennaam Poor Yorick aangemeten. Een verwijzing naar Poor Yorick Entertainment, de onafhankelijke filmproductiemaatschappij in David Foster Wallaces Infinite Jest (1996), een verwijzing die doorverwijst naar Shakespeares Hamlet (1599) […]
0 comments
Friday, October 4th, 2013
CREATION Poesie kann nur durch Poesie kritisiert werden. Friedrich Schlegel It is the apparent fate of the critic to live in a time of restoration. Poetry always already reaches him in ruins – ruins that are nevertheless prejudged and predetermined as some X, some cultural variable, to be further judged, determined and ‘explained’. Restoration […]
0 comments
Monday, September 23rd, 2013
Nawoord bij het Nagelaten werk– N30+ & Weerstandsbeleid (uitgeverij Wereldbibliotheek, 2011) van Jeroen Mettes, pp. 359-364. In 1997 – het internet bestond al, early adopters communiceerden reeds via nieuwsgroepen, maar de explosie aan allerindivueelste expressies zoals die later vorm zou krijgen op blogs en internetfora liet zich enkel vermoeden – publiceerde de socioloog Rudi Laermans […]
0 comments
Saturday, September 21st, 2013
In 1998 begon Jeroen Mettes een blog die hij Poëzienotities noemde. Daar introduceerde hij zijn ‘Dichtersalfabet’: hij besprak in alfabetische volgorde de Nederlandstalige dichtbundels die beschikbaar waren op de poëzieplanken van boekhandel Verwijs te Den Haag. Al snel werd de blog hét referentiepunt voor poëzielezers en -critici. Eindelijk een nieuw geluid. Mettes’ Nagelaten werk verscheen postuum bij uitgeverij Wereldbibliotheek en werd op 7 […]
0 comments
Friday, November 15th, 2013
‘Ja, zo zou het kunnen beginnen, hier, zomaar, op een enigszins moeizame en trage manier, op die neutrale plek die van iedereen en van niemand is, waar de mensen bijna zonder elkaar te zien langs elkaar heen lopen, waar het leven in het pand, ver weg en regelmatig, weerkaatst wordt.’ In de 99 hoofdstukken die […]
0 comments
Tuesday, October 22nd, 2013
In Mag ik Orpheus zijn? stelt Esther Jansma zichzelf en haar generatie als onafhankelijk voor. Los van groepen of stromingen hebben ze hooguit een internationale blik gemeen. Tegelijk weet Jansma: ‘Ik heb grote moeite met charmant gedoe, inclusief het “kijk mij nou” van precieuze, zwaar opgemaakte, volstrekt talige gedichten. Wiebelhakjesgedoe, elegante handen, een sigaretje in een houder. […]
0 comments
Thursday, October 3rd, 2013
This is the abstract of Jeroen Mettes’ uncompleted PhD — “Modern Western poetry is historically defined by its break with traditional forms. The caesura that separates poetic tradition from poetic modernity, however, is not simply a matter of one poetics being replaced by another poetics, i.e., a new set of forms; a full crise […]
0 comments
Sunday, September 22nd, 2013
L’égalité veut d’autres lois. Eugène Pottier Het moderne gedicht heeft geen vorm maar consistentie (die gevoeld wordt), geen inhoud maar een probleem (dat uitgewerkt wordt). Consistentie + probleem = compositie. Het probleem van de moderne poëzie is het kapitalisme. Het kapitalisme – waar geen beeld van is: de niet te representeren Idee van […]
0 comments
Saturday, September 21st, 2013
Ik kan er niet omheen. Als we Jeroen Mettes mogen geloven, dan ben ik een kleinkunstdichter. In Weerstandsbeleid schrijft hij: ‘de dichter zelf is door kleinkunstenaars van het podium verdreven.’ (147) Ik heb me niet van het podium laten verdrijven. Ik ben geen dichter. Ik ben een kleinkunstenaar. Mettes introduceert de term kleinkunstpoëzie in reactie […]
0 comments