Thursday, December 11th, 2014
‘Gek genoeg overviel die vraag hem enigszins, en na een aantal seconden over het antwoord te hebben nagedacht, vroeg hij zich hardop af: “Ach, wat is geluk?”’ Jeroen Mettes, N30 1. Leven ‘Jij hebt Jeroen Mettes toch gekend?’ De vraag wordt doorgaans wat omzichtig gesteld, met minstens de schijn van ongemak op het gezicht […]
0 comments
Monday, December 2nd, 2013
In een toespraak die de Amerikaanse schrijver Neil Gaiman op MIT gaf, vertelde hij dat het de taak van de auteur is om te ontploffen. Het is de taak van academicus om zich in het getroffen gebied te begeven, de scherven op te rapen en te bepalen wat voor soort ontploffing het was, hoeveel schade […]
0 comments
Friday, November 15th, 2013
‘Ja, zo zou het kunnen beginnen, hier, zomaar, op een enigszins moeizame en trage manier, op die neutrale plek die van iedereen en van niemand is, waar de mensen bijna zonder elkaar te zien langs elkaar heen lopen, waar het leven in het pand, ver weg en regelmatig, weerkaatst wordt.’ In de 99 hoofdstukken die […]
0 comments
Tuesday, October 22nd, 2013
In Mag ik Orpheus zijn? stelt Esther Jansma zichzelf en haar generatie als onafhankelijk voor. Los van groepen of stromingen hebben ze hooguit een internationale blik gemeen. Tegelijk weet Jansma: ‘Ik heb grote moeite met charmant gedoe, inclusief het “kijk mij nou” van precieuze, zwaar opgemaakte, volstrekt talige gedichten. Wiebelhakjesgedoe, elegante handen, een sigaretje in een houder. […]
0 comments
Thursday, October 3rd, 2013
This is the abstract of Jeroen Mettes’ uncompleted PhD — “Modern Western poetry is historically defined by its break with traditional forms. The caesura that separates poetic tradition from poetic modernity, however, is not simply a matter of one poetics being replaced by another poetics, i.e., a new set of forms; a full crise […]
0 comments
Saturday, January 11th, 2014
One of the central questions in the field of media studies concerns the relationships between different types of media. In what way do the so-called ‘new’ media affect the task, nature and function of their predecessors? Especially in contemporary culture, in which the ever-growing impact of digitization is a characteristic feature, such questions are […]
0 comments
Saturday, November 23rd, 2013
Liet in Perdu het werk van Mettes met ander werk praten. Back to black. Een slordige montage van gave beelden. Beelden die voor mij levendig praten met het werk van Mettes. Politieke poëzie, ja! In Mark Rothko lees ik net zo goed het tentenkamp van Occupy. Antony Gormley (is een mens niet sterker aanwezig in […]
0 comments
Wednesday, November 13th, 2013
Het paradijs bestaat zolang ernaar gezocht wordt. Jeroen Mettes, N30 Was Jeroen Mettes een rapper geweest, zo schreef hij op zijn blog, dan had hij zich de artiestennaam Poor Yorick aangemeten. Een verwijzing naar Poor Yorick Entertainment, de onafhankelijke filmproductiemaatschappij in David Foster Wallaces Infinite Jest (1996), een verwijzing die doorverwijst naar Shakespeares Hamlet (1599) […]
0 comments
Friday, October 4th, 2013
CREATION Poesie kann nur durch Poesie kritisiert werden. Friedrich Schlegel It is the apparent fate of the critic to live in a time of restoration. Poetry always already reaches him in ruins – ruins that are nevertheless prejudged and predetermined as some X, some cultural variable, to be further judged, determined and ‘explained’. Restoration […]
0 comments
Monday, September 23rd, 2013
Nawoord bij het Nagelaten werk– N30+ & Weerstandsbeleid (uitgeverij Wereldbibliotheek, 2011) van Jeroen Mettes, pp. 359-364. In 1997 – het internet bestond al, early adopters communiceerden reeds via nieuwsgroepen, maar de explosie aan allerindivueelste expressies zoals die later vorm zou krijgen op blogs en internetfora liet zich enkel vermoeden – publiceerde de socioloog Rudi Laermans […]
0 comments