Mogelijk geniale individuen geïnterviewd door klaarblijkelijke idioten, Part I
Charles Olson geïnterviewd in 1970. Olson is behoorlijk dronken, maar dat zou in het voordeel van zijn interviewer (ene Gerard Malanga) moeten werken. Tenminste, Olson lijkt relatief geduldig en praatgraag. Malanga echter gaat gewoon zijn lijstje cliché's af tot de tape op is. Voorbeeld:
Scott Walker geïnterviewd door een zgn. "muts" in "de jaren 80":
Bij wijze van toegift: geen genie, maar gelukkig wel de vrouw van een genie, geïnterviewd door Red:
Hmm...
Ik ben altijd een beetje tegen kinderboeken geweest. Om arbitrair persoonlijk-politieke redenen. Omdat ik ze nooit heb gelezen, herinnert hun bestaan me eraan dat ik niet uit het milieu kom van Désanne en Arjan (of Leon en Jessica for that matter) en God zij daarvoor geprezen.
In ander nieuws: Samuel Vriezen opent blog.
Dat is op pagina 25. En dan gaat het gesprek nog 5 pagina's door!INTERVIEWER
Is one of the ways by which contemporary poetry has tried to escape the rhetorical, the abstract, the moralizing---is it to concentrate its attention upon trivial or accidental or commonplace objects?
OLSON
I think you're an agent of a foreign power. A series of questions even the FBI . . . never in all my life in court or in secret have I known such questions! Who wrote this, did you? If so, leave my house! If not, then please, own up the ownership. Mr. Malanga, Signor Malanga, I will expose you to your nation.
INTERVIEWER
Let me try another. . .
*
Scott Walker geïnterviewd door een zgn. "muts" in "de jaren 80":
*
Bij wijze van toegift: geen genie, maar gelukkig wel de vrouw van een genie, geïnterviewd door Red:
Ik heb altijd het vage idee gehad dat ik iemand was die pas tot bloei zou komenDésanne voelt zich, ondanks emotionele en intellectuele onderwerping aan haar echtgenoot, verheven boven het plebs dat kinderen naar K3 laat luisteren en niet Tonke Dragt voorleest. Ze is duidelijk nostalgisch naar de tijd dat de zgn. culturele elite (dat clubje consumenten die zich meer wanen dan consumenten, en waartoe ze zichzelf zal rekenen) ook werkelijke macht had, of dat de varkens die toen ook al de dienst uitmaakten zich op z'n minst voordeden als beschaafde en gevoelige zielen. En ze heeft blijkbaar een heel boekje volgeschreven over de betreurenswaardige scheiding tussen goede smaak (Schubert, de Volkskrant...) en maatschappelijke autoriteit. Gelukkig is het bij haar thuis nog anders. Ja, het kind heeft een "abonnementje" (sic) op de Donald Duck. Maar, zegt Désanne, "bij het voorlezen maak ík de keuzen" -- bindend geadviseerd door Arjan natuurlijk.
met hem erbij. Hem met een hoofdletter, de ware. Natuurlijk dacht ik later dat
ieder vriendje de ware was, maar sinds Arjan in mijn leven is heb ik dat niet
meer voor een ander gevoeld. Arjan heeft me leren relativeren. Vroeger zag ik
dat altijd als een zwaktebod, maar dat is het niet. Ik heb moeten leren dat
dingen naast elkaar kunnen bestaan en dat er meer kleuren zijn dan zwart of wit.
Ik had me zes jaar filosofie studeren kunnen besparen als ik Arjan eerder had
ontmoet.
Hmm...
Ik ben altijd een beetje tegen kinderboeken geweest. Om arbitrair persoonlijk-politieke redenen. Omdat ik ze nooit heb gelezen, herinnert hun bestaan me eraan dat ik niet uit het milieu kom van Désanne en Arjan (of Leon en Jessica for that matter) en God zij daarvoor geprezen.
*
In ander nieuws: Samuel Vriezen opent blog.
7 Comments:
Mijn 'mooiste' interview hoorde ik de ochtend nadat bekend was geworden dat Ter Balkt in 2003 de PC-Hooftprijs had gewonnen. Vroeg in de ochtend, Radio 1:
Sjors Frölich of één van zijn klonen
vraag 1: Wanneer bent u begonnen met dichten?
vraag 2: Kunt u er van leven?
Haha. Nu kan ik me die tweede vraag nog als grappig bedoeld voorstellen...
Nee, en dat was juist het pijnlijke...
De beste interviews worden doorgaans herinnerd door hun antwoorden:
Reporter: What do you think of western civilization?
Mahatma Gandhi: I think it would be a very good idea.
Het zomerdagboek van Desanne van B. kreeg ik ongevraagd kado.Dus ik heb het gelezen. Mijn grootste kritiek erop: het is zo vreselijk zelfgenoegzaam. Bah.
Het mooiste TV-interview van deze maand was op de BBC:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/4774429.stm
Over journalistieke mechanismes en niet-luisteren gesproken.
Gerard Malanga was een werknemer in de Warhol's Factory, waar hij veel van het noeste handwerk, het feitelijke schilderen, voor zijn rekening nam. Ook voerde hij tijdens shows semi-SM-dansen uit. Ook als dichter was hij actief. Hij heeft ooit een boekje over de Velvet Underground geschreven, behoorlijk lamlendig.
Een reactie plaatsen
<< Home